Followers

::Suka-Suki Muda Mudi : Jajan a.k.a Cikedis::

Wednesday, March 31, 2010
dimulakan cerita
tadi aku duk lepak dengan coursemate aku
sambil tunggu kelas biometri
sambil tu sorang kawan aku ni keluarkan la gula-gula
gula-gula yang sangat aku ridui
dah lame tak jumpa
ha, ni la...
maka start la kitorang borak tentang masa muda kami...
tentang makanan ringan atau lebih glemer dipanggil jajan @ cikedis

dedulu time bebudak
aku panggil gula-gula ni gula-gula arnab
rasa susu la
yang speselnye plastik balut dalam boleh dimakan
kena air liur je terus cair
tapi ada jugak dikaitkan dengan isu melamin
pastu risau nak makan

ni pulak antara feveret aku
jarang jugak jumpa keropok ni
semestinya kat kedai basikal tak ada la
20 sen je satu
rasa lemak berkrim disukai ramai

yang dua benda ni macam jeli la
tapi kenyal lagi la
sangat syok kalau dipicit
banyak lagi bentuk yang lain
tapi 2 ni la yang aku suka
yang burger tu aku akan makan ulas demi ulas
kira bajet la tak mau cepat habis

ni coklat dalam bentuk butir
saiz biji kopi
sedap la bagi aku
sambil main kejar-kejar
sambil kunyah coklat ni
memang masyuk
aku suka kumpul kotak dia ikut warna
penuh bilik aku time kecik dulu
bila fikir balik memang macam  tak ada kerja

ni ais pong namanya
tapi kitorang panggil aiskem 20sen
selalu lepas balik dari sekolah agama
kedai makcik yang sebelah sekolah tu la kami serang dulu
semata-mata mahu beli aiskem ni
pastu kalu rasa macam tak ada duit time tu pulak
pakat menagih simpati kat member
maka dapat la separuh bila dipatahkan aiskem ni

kami gelar keropok batang kari
rasa macam taruk kari babas tu
tapi sedap lagi la
bagi yang tak tahan pedas tu tak digalakkan makan la
tapi sekarang dah tak jumpa lagi keropok ni
dah pupus agaknya

chewing gum yang paling murah
satu 10sen
aku suka beli sebanyak seringgit
buat bekalan di hari muka
sedap jugak la
time kecik gasak jela papepun
semua best


keropok yang sedap, super ring
tapi mak aku marah beli keropok ni
katanya banyak sangat pewarna
tapi aku amat baik
aku akan makan dulu tepi jalan sebelum balik rumah
tapi sentiasa akan kantoi sebab mak aku dapat detect
warna oren yang memancar kat celah-celah jari angkara pewarna yang power la




2 kotak ni pulak DING DANG dengan TORA
ding dang ni murah berbanding tora
dingdang 60sen tora rm1.20
mungkin mainan yang membezakan harganya
kalau ikut mak ayah aku pergi pasar tani hari Sabtu
mesti tak miss benda ni
dan aku sanggup memalukan diri dengan bergolek kat atas tanah
demi melembutkan hati mak aku untuk membeli benda yang tak berfedah ni
bila sampai rumah biskut coklat yang free sekali tu
aku campak je kat celah kerusi
maka adik aku la yang tolong makan kan
mainan je aku ambil...hehehe

tu la bestnya time budak-budak
apa-apa je yang menarik atau keluar kat iklan
mesti nak beli
uish,balik rumah nanti
aku nak carik balik semua jajan ni la..

hahaha

4 comments:

Anonymous said...

acapppp..... aku nk smua mknan rngan ni... blikan aku... heheheh

Anonymous said...

haha..
mmg teringat tol zaman dulu2...

umi said...

hehhe umi bru terbaca blog asraf ni..heheh bseh lak ,,kelakar.,.umi senyum sendiri...sal yg ni teringat anak2 umi suka sgt dok ulang beli,,,umi selalu mrh sbb x mengenyangkan..huhu..tp kdg umi pon join gak dappp..heee

Anonymous said...

hehe umi baru terbaca blog asraf ni..besh kelakar..umi gelak sendiri..emm teringat semua mkann ringan yg asraf post kan ni semuanye jd mkann kegemarn anak umi..umi selalu mrh dieorg sbb xmengenygkan,,tp kdg tu umi join same,,daaappp.hehhe

Post a Comment

"komen mengomen amalan mulia,
jom pakat tulis penuhkannya"

 
DE SOUZA CORNER © 2010 | Designed by Blogger Hacks | Blogger Template by ColorizeTemplates